Väljaõppe ja teenistuskäigu viga- kogemuse vajaduse eitamine

Kõigest mis tuleb pähe kui oled kaua tööst eemal olnud või pritsimajja liiga kauaks jäänud.
Suletud
Doktor
Postitusi: 1307
Liitunud: 14:24, 11 01 2006
Asukoht: Kuni Nov ' 07 Tartu Keskkomando
Kontakt:

Väljaõppe ja teenistuskäigu viga- kogemuse vajaduse eitamine

Postitus Postitas Doktor »

Avaldan artikli vormis siinkohal ühe oma ammuse igatpidi mõeldud mõtte.

Ajanatukest tagasi hakkasin võrdlema teenistuse ja teiste erinevat laadi organisatsioonide väljaõpet ja seal töötavate inimeste teenistuskäiku. Püüdsin leida sarnasusi ja erinevusi. Seda kõike muidugi Eesti Vabariigi kui väikeriigi seisukohalt. Ma ei ole väljaõppe korraldamise spetsialist kuid ühte ja teist jäi silma.

Niisiis üldiselt, süsteemides, kus on jäigad käsuahelad (nt. päästeteenistus, sõjavägi, politsei jne.) on tavaks, et mida vanemaks ja kogenumaks, seda kõrgemale. Hakates peale lihtsamast liigutakse keerulisemale. Tsiviilstruktuurides on selline jäik asjaajamine veel omane meditsiinile. Erafiramades on olukord natuke amorfsem. Palju sõltub juhatuse suvast, isiklikust meeldivusest, sidemetest muust säärasest, mis avalikes huvides tegutsevast organisatsioonis ei tohiks tooni anda. Täiesti lahti vaevalt saab. Sellel põhimõttel põhineb väljaõpe. Alguses erialane kutseharidus, edasi kui tahtmist on, parem haridus ja kõrgem koht. Seega jaotuks kogu teenistus omamoodi astmeteks põhimõttel kõigepeal ports haridust ja need ametikohad, siis järgmine ports ja kõrgemad kohad jne. See süsteem pole veatu. Oht on selles, et pidevas ülesse liikumisega kaob ära koostöö ja järjepidevs, kuna keegi on pidevalt kuskilt kuhugi tõusmas. Teisalt võib koolitada kindlaid spetsialiste kindlatele astmetele kuid siis ei tea vasak käsi mida parem teeb. Tervislik segu oleks seega parim.

Olgu kuidas on kuid igal niiöelda astmel peab olema tagatud inimväärne palk ja sots. garantiid. Selles suhtes on teenistus küll musternäidis kuidas olla ei tohiks. Ainus võimalus pisutki paremat palka saada on kontor koos võimalike täiendavate ametihüvedega. Siit ka põhjus pidevaks ametnikehulga paisumiseks.

Niisiis, minu nägemus.

Eelneb ajateenistus.
  • 1.Alguses saadetakse eranditult kõik Päästekooli ja sellele järgneb kohustuslik töö pritsumajas pikkusega 1,5 aastat. Seega kokku kaks aastat.

    2. Peale seda peab tegema otsuse mis suunas edasi töötada tahad ja saad. Op. teenistus, järelvalve, kriis, ennetus, jne. Miks nüüd? Sest nüüd on asjaosalistel asjast ülevaade. Näide. Tulevane ennetaja mõtleb, abi jõuab pidevalt hilinenult (Tuttav probleem mis?), peaks midagi tegema. Järelduds, kiirem avastamine võrdub suitsuandur. Tulevane kriisimees mõtleb, see ja see õnnetus võib juhtuda, aga sellest pole siiani kõneldud, vaja ära teha. Lühidalt igaüks saab fundamentaalsele probleemile pihta.

    3. Edasi õpitakse 1 aasta. Lõpetamise järel saavad op. mehed olla MV- d RP- d ülejäänutele omad ülesanded. Ütlete, et selline madala kvalfikatsiooniga järelvalvaja ei oska midagi teha? Ma ütlen, mida ta võib teha. Organiseerigu maakonna tasandil piisaval hulgal looduslikke veevõtukohti ja valvaku, et need ka kasutatavad oleks. Veevahedest teavad kõik, mu isiklik kilometraa¾irekord on ööpäevase veeveo kohta 800 km.

    4.Ütleme, et peale seda on kohustuslik tööaeg min 2.a.

    5. Tahad edasi õppida? Palun! Järgneb 2. a. koolitus.

    6. Ja siit võib avaneda pääs osakonnajuhatajaks, direktoriks jms. asjameheks.
Kokku siis 7 aastat. Ja tugev eelis on see, et selline süsteem välistab suure hulga kuid mitte kõik karjeristid. Samas ka siin eeldan ma paindlikust. Sest kui su ametikoht ikka eeldab, et sul on kõrgem haridus, siis saagu sulle see kõrgem haridus. Uurijad näiteks. Olgu ka öeldud, et ma ei arva, et kogu teenistus peaks koosnema kõrgelt haritud ülemustes ja kutseharidusega alluvatest. Urisen pigem selle niiöelda "kindralit sõduri kohta" suhte üle.

Teenistuses on küll kõik vastupidi. Rakendusliku kõrgharidusega mehe ettevalmistus nõretab teooriast, mida on kahtlemata vaja, kuid nagu nimigi ütleb, rakenduslikult. Värske koolilõpetaja ei saa olla direktor ja kogu elu direktor ja kohe osakonnajuhataja. Silmaring jääb ahtaks. Kas mitte siin ei peitu üks suuremaid teenistuse probleemidest? Tajudes isiklikku asjatundmatust ei tulda pritsumehe käest küsima, sest ei osata küsida. Kuidas muidu seletada, et rohkem kui 10 aastaga ei ole suudetud ehitada toimivat sidet kui vaid üks näide tuua. Aga seletada seda saab. Pole kogemust, pole probleemi.
Viimati muutis Doktor, 09:36, 11 03 2006, muudetud 3 korda kokku.
Kasutaja avatar
kalifa
Postitusi: 928
Liitunud: 06:37, 17 02 2006
Asukoht: endine Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas kalifa »

Väga õiged järeldused, liiga kiiresti on juhtkond tõusnud ja kontorisse saades on ka palganumber rahuldav, siin kehtib aga vastuvaidlematu kuuletumise sündroom, kui ei meeldi, võid A4 võtta ja lahkuda.
On ka üks näide: Vaja ümber ehitada üks konteiner, paigutuse skeem tuli juhtkonnast, koostaja oli kunagi ise ka tõrjuja olnud, kuid päästevahendite asetus konteineris eeldas töötades kõikide luukide avamist ja erinevate vahendite kättesaamist erinevatelt konteineri pooltelt, kui juhtisin oma otsese ülemuse tähelepanu sellele, et on ju ebamugav joosta ümber konteineri, siis kästi teha nii, nagu paberil joonistatud. Eks neid näiteid leiaks veel, kus tuleb mingi arendus komandosse ja meeskond kirub seda süsteemi ning teeb liigseid toiminguid, et töö ära teha.
Vana pealik
Postitusi: 52
Liitunud: 10:34, 25 01 2006
Asukoht: Järva
Kontakt:

Õige jutt

Postitus Postitas Vana pealik »

Tubli doktor. Minu meelest meenutab meie päästeteenistus praegu Eesti pankasid umbes 10- 15 aastat tagasi. Mäletate, tekkis neid nagu seeni, juhtisid noored poisikesed ja suurem osa kadus sama kiiresti. Läänes ei juhi ükski poisike panka.
Meil on sama, nagu kool läbi nii suur ülemus valmis ja lolle otsuseid tuleb nagu Vändrast saelaudu. Loomulikult on ju käsk seaduseks. Parim näide on ju hetkel toimuv. Üle aasta tagasi moodustati töögrupid kus pidi kõik regioonidega seotud selgeks tehtama, paar suurt ülemust olla oma projekti kaitsmas käinud. Teearu visati kõrvale ja Kaldasaun lükati asemele, aga ülejäänud läbisid edukalt. Kuid nüüd - mis tegelikult toimub. Mitte midagi ei toimu sest kõik on korraldamata. Järvamaal pidid op. korrapidajatena eranditult tööle hakkama kõrgharidusega mehed. Aga näe ei ole ikka küll, ühel on väidetavalt kõrgharidus hoopis kehakultuuris, mitte päästealal? Komandodesse võetakse aga mehi endiselt tänavalt sest mujalt pole võtta. Tehnikud koondati ära sest autod ei pidanud enam lagunema :cry:
Kunagi tuli Klaos Järvamaale direktoriks. Tema üks esimesi kuulsaid töid oli kassi päästmine põlevast majast, mille ajaleht koos pildiga ära märkis :lol: . Praegune uus juht on rohkem tuletõrjesportlane ja oma vabatahtliku asjale pöörab rohkem aega kui maakonnale. Ilmselt on varsti Järvamaal 100 m. takistusriba kohustulik ja igal komandol peab olema noorte meeskond :P
Kui uhkelt näidati Pärnu uue ametnike maja valmimisest. Kas see oli tähtsaim töö, arvata võib. Teearu rääkis, et tema vastutus kasvas tohutult ja vaevalt ta 660.- kroonise palgatõusuga leppis. Aga nüüd on suur põhjus ametnike palka tõsta - VASTUTUS. NAgu päästja/meeskonna vanem üldse ei vastutaks. Aga kus on ametnike tegelik töö. Näiteks isegi uusi palgajuhendeid ei ole, aga oleks pidanud olema. Mille alusel me töötame
Ausus on hinnas
Ivo
Postitusi: 143
Liitunud: 21:17, 07 02 2006
Asukoht: Lilleküla Keskkomando
Kontakt:

Tallinnas

Postitus Postitas Ivo »

No Tallinna hetkeseisust saab pildi kui vaadata http://www.ttpa.ee ja sealt bürooametnike palgad. Pole ju viga. Võrreldes vanade palkadega on tõus paar-kolm tuhat mõnel direktoril. Hakka või usklikuks ja lootma, et mõni mees hiljem põrgus põleks igavestes piinades. Millal sellele ebaõiglusele küll lõpp tuleb?
Ivo
Margo Klaos
Postitusi: 75
Liitunud: 09:30, 20 04 2006
Kontakt:

Postitus Postitas Margo Klaos »

Pakutud karjäärisüsteem on hea ja suhteliselt klassikaline, kuid toimib vaid juhul, kui tegemist on vaid päästetööde-keskse asutusega. See tähendab, et kui kogu asutuse eesmärgid on seotud päästetööde tegemisega. Eesti päästeteenistus on märksa laiemate eesmärkidega - lisaks päästetöödele ka järelevalve, kriisireguleerimine, ennetustöö ning eraldi valdkondadena ka demineerimine ning häirekorraldus. Päästjana töötamise kogemus ei jookse küll kellelgi mööda külgi maha, kuid see ei tohi mitte mingil juhul olla eelduseks töötamisel järelevalves, kriisireguleerimises või ennetustöö valdkonnas. Tegemist on ühe valdkonnaga, kuid absoluutselt erinevate funktsioonidega. Seega ei oota me kõigilt töötajatelt oskust töötada päästjana ja vastamist päästjale kehtestatud spetsiifilistele nõuetele.
Selleks, et ka neis valdkondades töötavad päästeteenistujad oleksid kursis kõigi valdkondadega, korraldatakse kõrvalt tulnud inimestele üldkursusi, mis tutvustavad päästeteenistust. Päästekolledži kaudu saavad inimesed kätte laiapõhjalise ettevalmistuse, mille sees on ka päästja õpe koos praktikaga. Hoopis suuremaks probleemiks on tegelikult see, et päästjana tööle tulev inimene ei ole kursis teiste päästeteenistuse valdkondadega. See tuleneb sellest, et puudub vastav ettevalmistus ning ka asutuse siseselt ei ole korraldatud sobivaid tutvustuskoolitusi.
On loogiline, et päästjana töötamise kogemus on eelduseks karjääri tegemisel päästetööde valdkonnas (kindlasti ka komando pealikel), kuid kindlasti ei tohi seda piirangut seada teistesse valdkondadesse ega asutuse juhtimisse.
Doktor
Postitusi: 1307
Liitunud: 14:24, 11 01 2006
Asukoht: Kuni Nov ' 07 Tartu Keskkomando
Kontakt:

Postitus Postitas Doktor »

Pakutud karjäärisüsteem on hea ja suhteliselt klassikaline, kuid toimib vaid juhul, kui tegemist on vaid päästetööde-keskse asutusega. See tähendab, et kui kogu asutuse eesmärgid on seotud päästetööde tegemisega. Eesti päästeteenistus on märksa laiemate eesmärkidega - lisaks päästetöödele ka järelevalve, kriisireguleerimine, ennetustöö ning eraldi valdkondadena ka demineerimine ning häirekorraldus. Päästjana töötamise kogemus ei jookse küll kellelgi mööda külgi maha, kuid see ei tohi mitte mingil juhul olla eelduseks töötamisel järelevalves, kriisireguleerimises või ennetustöö valdkonnas. Tegemist on ühe valdkonnaga, kuid absoluutselt erinevate funktsioonidega. Seega ei oota me kõigilt töötajatelt oskust töötada päästjana ja vastamist päästjale kehtestatud spetsiifilistele nõuetele.
Ütleksin nii, et olen nõus ja ei ole ka. Rõhutasin ennemalt eraldi, et tuleb olla paindlik (meenutame, et näiteks naisterahvad ei peaks seda jada läbi käima või mõne isiku tervis teeb trikke) ja mitte lasta süsteemi ennast kontrollima. Minugi poolest, käigu erinevad asjamehed näiteks kuus paar päeva teise suunaga tegelemas, (läheksin rõõmuga demineerijatega kaasa, et midagi õppida) aga see selleks.

Jah pole ka päästjad puhtad poisid. Eks meilgi ole kombeks kapselduda ja rõõm kuulda, et see probleem teadvustamist on leidnud ehk tuleb meile siis keegi teisest valdkonnast ka rääkima. Ainult et ärge jumala pärast eeldage, et keegi vabal päeval komandosse kuulama tuleb. Meil on siin kõigil teised töökohad ka.

Niisiis tõepoolest koosneb päästesüsteem erinevatest osadest. Ainult et me oleme ikka vist ühe asja eest väljas. Sisuliselt, vormiliselt ehk mitte. Kriisireguleerimine ei eksisteeri asjana iseneses vaid ikka mingi põhjusega kui seda valdkonda näitena kasutada. Päästeteenistust ei tohiks käsitleda kui mingit konteinermoodulite süsteemi. Inimesed peavad olema lõimitud. Kuskilt peab tulema kogemus miks mida tehakse. Sisuline asjade mõistmine tuleb kogemuse kaudu kombinatsioonis õppeklassiga. Mina sain lõplikult päästkooli õppejõudude jutust alles tulekahjul aru. Kust on veel parem kogemust saada kui pritsumajast? Me jo ikka tegusteme kõik ühe eesmärgi nimel. Vaja on fundamentaalset kogemust, sest me kõik teame olulised asja on ikka lihtsad ja lihstad asjad on ikka rängad.

Ning lõpetuseks näide kuidas asad iseeneses eksisteerivad. Elva häirekeskusel on väljasõidujuhend. Kulu tarvis pandi arvele Tartu 13 kooseisuga 1+1. Sellest teavitati häirekeskust eraldi, et see auto on kulu jaoks. Kogu vahetuse jooksul saadeti järjekindlalt kulule välja Tartu 12- te. Seda isegi vaatamata ülehelistamisele. Küsime, miks nad nii tegid? Vastus päästekorraldaja ei suutnud näha kaugemale kui väljasõiduplaan. Ja jälle pole kogemust, miks pannakse kulu tarvis eraldi auto, pole ka probleemi.
Vana pealik
Postitusi: 52
Liitunud: 10:34, 25 01 2006
Asukoht: Järva
Kontakt:

Üks eesmärk

Postitus Postitas Vana pealik »

Õige on, et tegutseda tuleks ühe eesmärgi nimel, aga paraku tegelikkus nii ei ole. Mis juhtus regioonide tekkega. Vaatan Järvamaa isikkoosseisu ja imestan - kõikides komandodes om mehi vähem kui eelmisel aastal. Nüüd kui on kulupõlengute periood on valves tugikomandodes 2 meest. Kus on loogika? Samas lubati, et päästjate arv ei vähene. Miks siis mehi juurde ei lubata võtta. Kas on see Hr. Kaldasauna uus poliitika või on kohalik maakonna juht kehva. Kui Kaldasaun siis muidugi, mis temal Järvamaast - see ju nii kaugel.
Ja veel väike soovitus ennetustöö spetsialistidele - lõpetage ära see üks ja sama hale tekst ajalehtedes- kulupõletajatele võib määrata trahvi kuni 18000.- EEK. Kas see ongi kogu ennetamine või. Seda summat teavad juba lasteaialapsed peast, aga tolku ?????
Ausus on hinnas
Doktor
Postitusi: 1307
Liitunud: 14:24, 11 01 2006
Asukoht: Kuni Nov ' 07 Tartu Keskkomando
Kontakt:

Postitus Postitas Doktor »

Ja veel väike soovitus ennetustöö spetsialistidele - lõpetage ära see üks ja sama hale tekst ajalehtedes- kulupõletajatele võib määrata trahvi kuni 18000.- EEK. Kas see ongi kogu ennetamine või. Seda summat teavad juba lasteaialapsed peast, aga tolku ?????
Siin on vist juba omaette teema pealkirjaga "Ennetustöö mõtekus" :idea:
Miks siis mehi juurde ei lubata võtta.
Pisut teema väliselt, aga kas tõesti ei lubata mehi juurde võtta :?:
Vana pealik
Postitusi: 52
Liitunud: 10:34, 25 01 2006
Asukoht: Järva
Kontakt:

Mehi juurde

Postitus Postitas Vana pealik »

Teise variandina on olukord juba nii hull, et keegi ei tule. Tegelikult on vist tuuga palgafondiga nagu on kuulda
Ausus on hinnas
ivar.kaldasaun
Postitusi: 2
Liitunud: 10:27, 13 06 2006
Asukoht: Lääne-Eesti
Kontakt:

Postitus Postitas ivar.kaldasaun »

Doktor kirjutas:
Ja veel väike soovitus ennetustöö spetsialistidele - lõpetage ära see üks ja sama hale tekst ajalehtedes- kulupõletajatele võib määrata trahvi kuni 18000.- EEK. Kas see ongi kogu ennetamine või. Seda summat teavad juba lasteaialapsed peast, aga tolku ?????
Siin on vist juba omaette teema pealkirjaga "Ennetustöö mõtekus" :idea:
Miks siis mehi juurde ei lubata võtta.
Pisut teema väliselt, aga kas tõesti ei lubata mehi juurde võtta :?:
Lääne-Eesti Päästekeskuses on nii Järvamaal kui ka teistes maakondades võetud uusi päästjaid täitmata kohtadele juurde küll. Uute ametikohtade täitmisel on täidetud eelkõiga kohti seal, kus neid kõige rohkem täitmata on, ehk tugikomandodes, kus seni alla 3 päästja korraga valves on olnud.
ruudolf06
Postitusi: 145
Liitunud: 19:08, 05 02 2006
Asukoht: TÕRVANDI
Kontakt:

Postitus Postitas ruudolf06 »

härrased ülemused.vaadates siseministri määrust 27.04.2006a."riigi päästeasutuste struktuurile,varustusele,dokumentatsioonile ja töökorraldusele esitatavad nõuded"ei tohigi tugikomandos olla valves vähem kui 4 meest.ja see on selline punkt,kus pole peale siseministri võimu seda numbrit vähendada,nagu ka tugikomando väljasõidu aega kuni 5 minutit.muuta saab aind tehnikavalmidust.nii et selle valguses vaadates pole küll kõigis komandodes see kohustus täidetud.vaadates nüüd suitsusukeldumiseeskirja,siis miinimum meskond on 2 sukeldujat+ss juht.sinna lisandub ka autojuht,kuna autot ei tohi valveta jätta, siis on need meeskonnad ju võitlusvõimetud mis on komplekteeritud väiksema arv meestega.kuna mehi on vähe siis tekib küsimus miks ei lubata teha ülevahetusi või ei võeta juurde mehi.raha kohta arvaks seda,et aasta algul saadi ju raha ettenähtud kohtade jagu mitte reaalselt täidetud kohtade arvu järgi.nii et raha peaks ju olema.kui aga pole siis tekib küsimus kuhu see raha on kanditud.
e.torro lihtne pritsumees aastast 1995
janark
Postitusi: 330
Liitunud: 17:19, 17 01 2006
Asukoht: Järvamaa
Kontakt:

Postitus Postitas janark »

Tuleks teema pealkirja juurde tagasi, hetkel on jutt väga teemaväliseks muutunud.
Suletud

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 8 külalist