Kaalu langetamine osa 2

Ilma terviseta pole sul midagi, hoia oma tervist.
Doktor
Postitusi: 1304
Liitunud: 14:24, 11 01 2006
Asukoht: Kuni Nov ' 07 Tartu Keskkomando
Kontakt:

Kaalu langetamine osa 2

PostitusPostitas Doktor » 23:34, 23 09 2006

Teenistuse ajakirjas „Häire 112” 2006.a. esimeses numbris ilmus muuhulgas D.Petersoni artikkel toitumisest. Täpsemalt oli artikli pealkiri „Tervislik toitumine. Kaalu langetamine. 2 osa”.

Tegemist on kahtlemata populaarse teemaga kuivõrd tänapäeva urbaniseeruvas ühiskonnas on rohkem kui enne vajalik tähelepanu pöörata tervislikule toitumisele. On aga valest tervisekäitumisest tulenevad terviseprobleemid tekkinud, antud artikli kontekstis siis ülekaal on kahtlemata ravi üks osa kaalu langetamine. Et ettevõtjad on haistnud siin suurepärast teenimisvõimalust on ohtra reklaami toel turule paisatud palju dieete, mis osalt on tervislikud osa aga paraku küsitava väärtusega. Soovimata siinkohal seada kahtluse alla iga inimese õigust langetada oma kaalu talle meelepärasel viisil, leian siiski, et artiklis on mõningad väited mis vajaksid kommenteerimist. Märkused on nii terminoloogilist kui sisulist laadi.

Alustades algusest…

Lisaks peab pöörama tähelepanu sellele, et süüa tuleb toiduaineid, mis sisaldavad maksimaalselt kasulikke mineraalaineid ja vitamiine.

Lausest võib jääda (NB! Mitte jääb) mulje, nagu oleks olemas vähem ja rohkem kasulikud vitamiinid ja mineraalained. Kahtlemata ei ole see nii. Kõik vitamiinid ja mineraalained on võrdselt olulised.

Lahti ei ole seletatud glükeemilise indeksi mõistet

Glükeemiline indeks iseloomustab vere glükoosisisalduse tõusu ja selle normaliseerumise kiirust peale mingi toiduaine tarvitamist. Saadud suurusi võrreldakse etaloniga, milleks on 50g glükoosi manustamise järgne vere glükoosisisalduse näitude kõrgenemine ja langemine. Glükeemilist indeksit ei tohi käsitleda kui toidu juhtivat iseloomustajat, kuivõrd mingi toiduaine glükeemiline indeks sõltub väga erinevatest ja pidevas muutumises olevatest asjaoludest ehk kas söödud toit on vedel või tahke, soe või külm, manustatud koos teiste toiduainetega või eraldi jne. jne. jne.
Siit võib vaadata Sydney Ülikooli biokeemikute glükeemilise ideksi kohta käivat tööd

Atkinsi dieedist

Tegemist on dieediga mille käigus on toitainete manustamine tasakaalust väljas ja kallutatud tugevasti valgu kasuks. Äärmuslikul juhul toituvad selle dieedi järele toitujad vaid valgust. Nt. munadest. Enamasti kombineeritakse siiski suurt valgu kogust ja vähest süsivesikute kogust. Kogu Atkinsi dieedi efekt põhineb asjaolul, et inimese organismi põhiliseks energiaallikaks on süsivesikud, teisena tulevad arvesse lipiidid (vanem nimetus rasvad) ja valgud tulevad energeetilisest vaatenurgast kõne alla alles kolmandana. Ehk kõik koed nõuavad energia substraadina esmajoones süsivesikuid. Näiteks kogu närvikude toitub ainult glükoosist. Et glükogeeni vormis talletatud glükoosist jätkub maksimaalselt 20 tunniks, tuleb peagi alustada energiamahukat glükoosi sünteesi maksas. Kiire energia kulutamine langetab küll kaalu, kuid seda ülemäärase maksa koormamise hinnaga. Samuti tulevad äärmuslikul süsivesikute puudusel appi ka ketokehad e. teatud väikest enerigahulka sisaldavad ained, mis viimaseks võimaluseks aju energianälga rahuldada enne kui inimene teadvuse kaotab. Atkinsi dieedil on kindlad tervismõjud, mis aga kahjuks ei ilmne kohe vaid sageli aastate pärast kui organismi on juba kahjustatud. Nii et kokkuvõtvalt pakub Atkinsi dieet küll kiireid tulemusi kaalulangetamises, kuid seda kahjuks terviseriskide hinnaga kuivõrd sisuliselt tegeleb selle dieedi järgija periooditi omalaadse valgupõhise nälgmisega.

Body builder

Tähendab inglise keeles kulturisti või atleetvõimlejat. Body bulding aga mõistena spordiala, mille eesmärgiks on harmooniliselt arendatud inimkeha.

Glükoosist

Glükoos ja suhkur ei ole sünonüümid. Samuti ei ole sünonüümid süsivesikud ja suhkur. Küll on sünonüümid sahharoos ja suhkur (peedisuhkur, roosuhkur). Sahharoos koosneb glükoosist ja fruktoosist.
Pilt
Insuliinist

Insuliin pole organismi rasvumist soodustav signaalmolekul vaid ülioluline vere glükoositaseme reguleerija. Insuliini toimel vere glükoosi sisaldus langeb. Kehakaal sõltub esmajoones adekvaatsest süsivesikute manustamisest ja muidugi kuuluvad adekvaatse manustamise hulka madala glükeemilise indeksiga toiduained.

Kalkunifilee…

Mis asjaoludel soodustab kalkunifilee kasvuhormooni eraldumist on segane kuna autor ei ole allikale viidanud. Küll aga oleks igati tore seda allikat lugeda.

Jõutreening on kaalulanguseks parem kui vastupidavustreening

Paraku ei ole antud viidet kust selline väide pärineb. Jooksmist soovitatakse tavaliselt sellepärast, et sportimise alustamiseks on see kättesaadavaim spordiala. Lühikesed püksid ja ketsid ja ühe pehme raja leiab igaüks. Jõutreening nõuab aga spordisaali maksu tasumist ja vähemalt alguses kogenud treeneri nõuandeid.

Näiteks sööge kolm päeva vähe süsivesikuid, neljandal päeval rohkem ja siis kolm päeva jälle vahe.

Tegemist ei ole kahtlemata tõenduspõhise lähenemisega kuid kui keegi leiab, et just nii on õige, siis küllap ta ka on. Siiski on oluline meeles pidada, et lihtne söö vähem, ole aktiivsem põhimõte aitab alati ja ei vaja enda kõrvale rütmilist süsivesikute tarvitamist.

Mida rohkem on toiduaines kiudaineid ja mida vähem suhkrut, seda madalam on glükeemiline indeks

Õige, kuid sellest lausest ei peaks järeldama, nagu oleks kiudainetega liialdamine igati tervislik.

Vältige magusaid, kofeiinirikkaid jooke.

Kuldne soovitus. Käibel on isegi poolametlik termin olmenarkootikum, mida peamiselt kasutatakse kofeiini iseloomustamiseks, kuid siia alla käib ka nikotiin.

Pilt
Olukord on pisut keerulisem kui esialgu tundub.

Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline

cron
Creative Commonsi litsents
Siin foorumis avaldatu on litsentseeritud Creative Commonsi Autorile viitamine 4.0 Rahvusvaheline litsentsi all.
Based on a work at http://foorum.estrescue.eu/.