Vintsid veoautodel

Siin arutleme teemadel, mis puudutab meie varustust. Raadiojaamadest hansalauani, joatorust autodeni.
Vasta
Doktor
Postitusi: 1307
Liitunud: 14:24, 11 01 2006
Asukoht: Kuni Nov ' 07 Tartu Keskkomando
Kontakt:

Vintsid veoautodel

Postitus Postitas Doktor »

Olen alati arvanud, et pritsiautol või päästeautol nagu nüüd öeldakse peab olema vints. Ühelt poolt eneseabiks ja teisalt saab seda kasutada ka hädaliste aitamiseks. Venemaa autotööstuses paigutati vintsid traditsiooniliselt mootori ette peeltalade vahele. Uuemal ajal on näha (Eesti Energia autodel näiteks) hüdraulilise ajamiga vintse. Kaitseväe kasutuses on autod Volvo (tootmisaasta 1973) ja Saurer (Tootmisaasta 1970), millistel vintsi lahendus on teistsugune. Järgnevalt demonstreeritava lahenduse eeliseks on võimalus suunata trossi nii ette kui ka tahapoole. Selline lahendus tuleks kõne alla ka pritsiautodel ehkki pumba ülekande tõttu oleks paigutamisega natuke tegemist.

Volvo näeb välja selline
Pilt

Auto alusvankri paremal küljele on pandud vahekastist kardaanülekandega käitatav vintsiajam.
Pilt

Volvo lahendus on Saureri omas parem seepärast, et trossi on lihtsam šassii kõrvalt ette või taha välja vedada. Samas liigub see ette suunamise korral kütusepaagi alt läbi, mis seab trossi katkemise korral paagi ohtu. Samas ei tea ma, et sõjaväes oleks tõsiseid õnnetusi juhtunud. Mõlgiga kütusepaake on küll.
Pilt

Trossi liikumine vaadatuna eest taha.
Pilt

Saureri lahendus on aga hoopis omapärane. Vints on paigutatud šassii tagumisse ossa. Auto alla on lisaratta paigutamisega tekitatud plokk. Auto ise on selline
Pilt

Järgnevalt ka kaks skeemi, et asi paremini arusaadav oleks.
Pilt
Pilt

Plokiratas autokasti all näeb välja selline. Vaade vasakult küljelt.
Pilt

Auto alt vaadatuna tahapoole.
Pilt

Taga vasakul on näha ratas, ümber mille trossi keerates saab selle suunata ette. Selleks on auto alusvankri külge paigutatud suunajad ja ees poritiival on rullikutega ava (vt. auto üldfotot). Samuti võimaldab tagumine ülekanderatas suunata trossi vasakule ja paremale. Eest väljuvat trossi saab vasakule suunata suurema nurga all kui paremale, sest auto pikk nina jääb ette.
Pilt


Antud ülevaade näitab kuidas tavapärasest erineva tehnilise lahendusega saab oluliselt tõsta auto läbivust ja funktsionaalsust. Kaasaegsematel sõjaväe veoautodel ei ole reeglina vintsi. Leitakse, et see ei ole otstarbekas ning kinni jäänud auto peaks välja aitama spetsiaalne sõiduk. Selleks on tavaliselt tehnilise abi auto, millel peal kraana ning tugevam ja pikem vints. Suures riigis kus tehnikat on palju võib seda lubada. Väikses riigis nagu seda on Eesti on juba rahuajal neist vintsidest kasu olnud. Mis muud kui loodam, et ka tuletõrje autodele tekib neid juurde.
Olukord on pisut keerulisem kui esialgu tundub.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 13 külalist