Olen alati arvanud, et pritsiautol või päästeautol nagu nüüd öeldakse peab olema vints. Ühelt poolt eneseabiks ja teisalt saab seda kasutada ka hädaliste aitamiseks. Venemaa autotööstuses paigutati vintsid traditsiooniliselt mootori ette peeltalade vahele. Uuemal ajal on näha (Eesti Energia autodel näiteks) hüdraulilise ajamiga vintse. Kaitseväe kasutuses on autod Volvo (tootmisaasta 1973) ja Saurer (Tootmisaasta 1970), millistel vintsi lahendus on teistsugune. Järgnevalt demonstreeritava lahenduse eeliseks on võimalus suunata trossi nii ette kui ka tahapoole. Selline lahendus tuleks kõne alla ka pritsiautodel ehkki pumba ülekande tõttu oleks paigutamisega natuke tegemist.
Volvo näeb välja selline
Auto alusvankri paremal küljele on pandud vahekastist kardaanülekandega käitatav vintsiajam.
Volvo lahendus on Saureri omas parem seepärast, et trossi on lihtsam šassii kõrvalt ette või taha välja vedada. Samas liigub see ette suunamise korral kütusepaagi alt läbi, mis seab trossi katkemise korral paagi ohtu. Samas ei tea ma, et sõjaväes oleks tõsiseid õnnetusi juhtunud. Mõlgiga kütusepaake on küll.
Trossi liikumine vaadatuna eest taha.
Saureri lahendus on aga hoopis omapärane. Vints on paigutatud šassii tagumisse ossa. Auto alla on lisaratta paigutamisega tekitatud plokk. Auto ise on selline
Järgnevalt ka kaks skeemi, et asi paremini arusaadav oleks.
Plokiratas autokasti all näeb välja selline. Vaade vasakult küljelt.
Auto alt vaadatuna tahapoole.
Taga vasakul on näha ratas, ümber mille trossi keerates saab selle suunata ette. Selleks on auto alusvankri külge paigutatud suunajad ja ees poritiival on rullikutega ava (vt. auto üldfotot). Samuti võimaldab tagumine ülekanderatas suunata trossi vasakule ja paremale. Eest väljuvat trossi saab vasakule suunata suurema nurga all kui paremale, sest auto pikk nina jääb ette.
Antud ülevaade näitab kuidas tavapärasest erineva tehnilise lahendusega saab oluliselt tõsta auto läbivust ja funktsionaalsust. Kaasaegsematel sõjaväe veoautodel ei ole reeglina vintsi. Leitakse, et see ei ole otstarbekas ning kinni jäänud auto peaks välja aitama spetsiaalne sõiduk. Selleks on tavaliselt tehnilise abi auto, millel peal kraana ning tugevam ja pikem vints. Suures riigis kus tehnikat on palju võib seda lubada. Väikses riigis nagu seda on Eesti on juba rahuajal neist vintsidest kasu olnud. Mis muud kui loodam, et ka tuletõrje autodele tekib neid juurde.
Vintsid veoautodel
-
- Postitusi: 1307
- Liitunud: 14:24, 11 01 2006
- Asukoht: Kuni Nov ' 07 Tartu Keskkomando
- Kontakt:
Vintsid veoautodel
Olukord on pisut keerulisem kui esialgu tundub.
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist